Budowa wałów napędowych


 

Często wał napędowy jest niedocenionym elementem w pojeździe ze względu na to, że usterki i poważne uszkodzenia tego elementu są pomijane podczas przeglądów technicznych czy serwisowania. Nie tyle pomijane, ile mylone z innymi usterkami. Od prawidłowego działania wału napędowego zależy praca całego pojazdu i bezpieczeństwo jazdy, dlatego niezbędne jest, aby element działał w pełni poprawie. W naszej firmie kompleksowo zajmujemy się wałami napędowymi poprzez ich regenerację, naprawę, a nawet sprzedaż. Możesz powierzyć nam naprawę wału napędowego!

Jak zbudowany jest wał napędowy?

Wał napędowy składa się z kilku ważnych części, które podczas użytkowania ulegania awarii, mogą objawiać się charakterystycznymi wibracjami czy drganiem. Pojedynczy wał napędowy zbudowany jest z poniższych elementów. • Przegub krzyżakowy – popularnie zwany przegubem Cardana, który składa się z krzyżaka po obu stron widełek za pomocą łożysk igiełkowych. • Rurowy korpus – w pojazdach ciężarowych stosuje się stalowe rury, które są bezszwowe, elementy po obu stronach korpusu powinny być zespawane. • Łożysko podporowe – samo łożysko składa się zazwyczaj z jedno,-lub dwurzędowego łożyska kulkowego. • Złącze kołnierzowe – nazywane inaczej flanszą to elementy na końcach wału. Moment obrotowy przenoszony przez czołowe uzębienie nacięte jest na powierzchni czołowej. • Połączenie przesuwne – inaczej wielowypust umieszczony jest pomiędzy elementami, które są w stanie zmienić swoje położenie. Do kompensacji długości stosuje się właśnie połączenie przesuwne.