Regeneracja półosi napędowych - Naprawa półosi | Cardan Wrocław

Regeneracja półosi napędowych


 

Brak półosi napędowych w pojeździe sprawiłby, że ruch samochodu nie byłby możliwy, dlatego to ważny element układu napędowego. Przede wszystkim odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego pojazdu z dyferencjału na koła samochodowe. Półoś jest częścią układu napędowego, gdzie łączy skrzynię biegów lub most napędowy z piastą koła. Warto zatem dokładnie poznać działanie, zastosowanie i budowę półosi napędowych. Element ten również narażony jest na usterki, gdzie bez regeneracji półosi napędowych się nie obędzie. Nie musisz się jednak martwić – profesjonalnie zajmiemy się naprawą półosi w Twoim pojeździe, aby poruszanie się samochodem było w pełni bezpieczne. W naszej firmie znajdziesz kompleksowe usługi zarówno regeneracji wałów napędowych, regeneracji mostów napędowych, wyważania wałów napędowych, jak i skracania wałów lub skracania mostów napędowych.

Jeśli półoś napędowa uległa awarii, na samym początku musimy dokonać szczegółowej diagnozy powstałej usterki. Ułatwi decyzję o dalszych krokach. Warto wiedzieć, że awarie półosi napędowych często są także mylone z innymi usterkami związanymi z układem napędowym lub układem kierowniczym.

Półoś napędowa – budowa i działanie

Półoś napędowa pełni kilka ważnych funkcji, gdzie przy pojazdach z napędem na wszystkie cztery koła lub na przód to przenoszenie momentu obrotowego i siły generowanych odbywa się przez układ kierowniczy samochodu, z czym musi zmierzyć się półoś. Moment musi być zachowany cały czas taki sam. Zawieszenie pojazdu i praca układu kierowniczego powoduje, że półoś oraz przeguby odpowiadają za zrównoważanie wszelkich zmian, czy nieprawidłowości.

Bardzo często półoś napędowa mylona jest i nazywana przegubem. Półoś zbudowana jest ze sztywnego wałka, który na swoich zakończeniach posiada z obu stron przegub. Przegub to zatem część półosi. W pojazdach z napędem na przód stosuje się przegub wewnętrzny od strony skrzyni biegów, natomiast przegub zewnętrzny stosowany jest przy piaście koła samochodowego. Półoś z reguły poddawana jest dużym skrętom, dlatego przegub wewnętrzny posiada przesuwne połączenie, co pozwala na ruch elementów przy mniejszych kątach załamania. Przegub znajdujący się przy piaście umożliwia skręt samych kół. W sytuacji, gdy pojazd ma napęd na tylną oś, półoś nie pracuje z kołami skrętnymi, wówczas stosuje się jedynie przeguby przesuwne. Warto wiedzieć, że często awariom ulega również przegub, gdzie regeneracja przegubu wewnętrznego może być jedną z ważniejszych czynności, aby układ napędowy pojazdu mógł działać prawidłowo.

Półoś napędowa – co musisz o niej wiedzieć?

  • Półoś napędowa składa się z wałka i dwóch przegubów po bokach.
  • Przeguby półosi napędowych mogą być zarówno sztywne, jak i przegubowe. Wszystko zależy od tego, do jakich kół ma zostać doprowadzony moment obrotowy.
  • Uszkodzony przegub (wewnętrzny lub zewnętrzny) sprawia, że półoś bardzo szybko ulega awarii. Dlatego niezbędne będzie przeprowadzenie regeneracji przegubu wewnętrznego.
  • Półoś znajdziemy w każdym pojeździe, a regeneracja półosi napędowych tyczy się pojazdów, które mają powyżej 3,5 tony.
  • Rozróżnia się również półosie nieodciążone, częściowo odciążone lub odciążone.

Najczęstsze usterki półosi napędowych

Do najczęstszych usterek półosi napędowych możemy zaliczyć:

  • zniszczenie przegubów wewnętrznych i zewnętrznych,
  • pęknięcie lub zniszczenie gumowych osłów, tzw. manszetów,
  • wygięcie półosi napędowych (spowodowany nieodpowiednim obciążeń pojazdu),
  • zniszczenie łożysk przegubów.

Przyczyny uszkodzeń półosi napędowych

Zazwyczaj uszkodzenia półosi napędowych wiążą się z ruszaniem na skręconych kołach, nieprawidłowo rozmieszczonym ładunkiem w pojeździe, dużym obciążeniem pojazdu, gwałtownym i niekontrolowanym przyspieszeniem, a nawet zanieczyszczeniem elementu.

Duże obciążenie na skręconych kołach sprawia, że często psuje się przegub wewnętrzny. Półoś niedobrze znosi tego typu manewry. Ponadto na działanie półosi mogą wpływać również zanieczyszczenia i trudne warunki – sól, piasek, wilgoć czy zarówno niskie, jak i wysokie temperatury.

Objawy awarii półosi napędowych

Zastanawiasz się, kiedy powinieneś zdecydować się na naprawę półosi? Z pewnością wtedy, gdy usłyszysz specyficzny stukot i wibracje podczas skręcania. Słychać będzie wyraźny stukot z przodu samochodu, co zapewne jest winą nieprawidłowego działania przegubu. Możemy odczuwać również drgania, które nasilają się zazwyczaj w trakcie ruszania.

Podczas przeglądu warto również zwrócić uwagę na stan wałów napędowych, gdzie często regeneracja wałów napędowych jest niezbędna – objawy uszkodzenia wałów i półosi są bardzo podobne. U nas znajdziesz niezbędne części do wałów napędowych, ponieważ zajmujemy się także sprzedażą wałów napędowych i regeneracją poszczególnych elementów układu napędowego.

Jak dokonuje się regeneracji półosi napędowych?

Regeneracja półosi napędowych odbywa się w pełni kompleksowo – profesjonalnie zajmiemy się wszystkimi usterkami. Jak wygląda naprawa półosi?

  • Demontujemy element i poddajemy szczegółowej diagnozie, aby sprawdzić działanie osi. Element poddaje się testom, aby dokonać analizy, czy można go zregenerować.
  • Wymieniamy uszkodzone części na nowe, m.in. przeguby zewnętrzne, czy osłony przegubów.
  • Sprawdzamy wygięci półosi napędowej poprzez profesjonalne narzędzia i sprzęt.
  • Prostujemy półoś napędową na prasie – gdy element jest nieprawidłowo wygięty. Prostowanie półosi jest niezbędnym zabiegiem podczas regeneracji elementu.
  • Składamy całą część, a następnie montujemy w pojeździe.
  • Dokonujemy sprawdzenia działania półosi napędowej, aby skontrolować, czy działa prawidłowo.

Regeneracja półosi napędowych to niezwykle ważny proces, aby każda podróż pojazdem była w pełni bezpieczna i przyjemna. Wyróżniamy się doświadczeniem, które wykorzystujemy w codziennej pracy. Posiadamy fachowców, którzy uporają się z każdą usterką w Twoim samochodzie! Poznaj również cenę za regenerację półosi, kontaktując się z nami, gdzie przedstawimy pełną ofertę związaną z naprawą zarówno osi, jak i innych elementów układu napędowego.